forum Platte buik

Delen : 
Onderwerp van de discussie
Avatar

Platte buik krijgen

17/05/2013 - 18:23 - door domino - 2529 raadplegingen

Ik ben een man van 57 jaar.

Meet 187 cm, maar weeg wel 112 kg. Natuurlijk is mijn BMI veel te hoog.

Aan dit overgewicht zijn natuurlijk ook risico's verbonden.

Eet volkorenbrood, light produkten, groenten en fruit, vis, drink geen alcohol noch cola of dergelijke. drink tevens 1,5 liter water per dag.

 

Per dag ga ik zeker driekwart uur wandelen, andere sporten zijn onmogelijk door gezondheidsredenen.

 

Nu is mijn vraag, bestaat er een doeltreffend middel te verkrijgen bij drogisterij of apotheek om die buikomtrek te doen verminderen, en dit tegen een schappelijke prijs. Financieel kan ik mij geen dure produkten permiteren.

 

Graag nuttige tips, waarvoor dank op voorhand.

 

 

9 antwoorden op de discussie’ : Platte buik krijgen

Een misbruik melden
Antwoorden
Les réponses
Avatar

Viefke heeft gereageerd op 18/05/2013 - 08:36

Een probate methode om minder te wegen is: minder eten. U kunt de porties op uw bord eens kritisch bekijken en overwegen om ze kleiner te maken. Eén keer opscheppen en telkens iets minder dan gewoonlijk. Eén (en ev. later 2) sneden brood minder per dag. Minder zoet of vettig beleg ... Naarverluidt kun je hiermee al ettelijke kilo's op een jaar kwijt geraken.

Verder kunt u eens proberen om het volkorenbrood te vervangen door lichtbruin brood. Er zijn mensen die volkoren minder gemakkelijk verteren. Daardoor vormen ze veel darmgassen en die doen de buik ook opzwellen.

 

Een misbruik melden
Avatar

Ree. heeft gereageerd op 27/05/2013 - 19:05

Het gaat hem niet alleen om wat je eet, maar ook wanneer: koolhydraten zoals aardappelen en brood zijn namelijk trage verbranders. Ideaal voor langdurige energie, maar pas er 's avonds mee op.

Velen onder ons eten tegenwoordig 's morgens weinig of niet, 's middags ook een snelle hap en dan 's avonds een uitgebreide maaltijd. Da's energie die je niet meer gaat verbruiken tijdens de paar uren die je nog in de zetel doorbrengt voor het slapengaan. De onverbruikte koolhydraten worden dan natuurlijk opgeslagen als vet.

Probeer daarom dit patroon te wijzigen: 's morgens een stevig ontbijt met hier de meeste koolhydraten, een goed middagmaal - als het kan hier warm eten - en dan 's avonds licht eten - in ieder geval zo weinig mogelijk koollhydraten. Op eiwitten hoef je niet te besparen: die zorgen ervoor dat je tenminste geen spiermassa verliest. Je kan ze de ganse dag eten.

En nog een tip: als je er de kans voor mocht hebben, spreid dan je voeding over 5 keer per dag, in plaats van 3. Als je dan toch graag brood eet, hou dan een boterham over als tien-uurtje, of in de namiddag, of eet een stuk fruit tussenin. Onze spijsvertering zelf heeft namelijk ook energie nodig. Door 5 keer per dag wat te eten, verbrand je dus meer.

Een streng dieet is in ieder geval geen oplossing. Iets tegen je zin of natuur gaan doen, hou je niet vol.

Een misbruik melden
Avatar

Nance heeft gereageerd op 28/05/2013 - 10:46

Best Ree, heel juiste theorie. Ikzelf ben nu 10 kg vermagerd op 1 jaar tijd door dit toe te passen. 6x/dag gezonde voeding eten en 3x/week sport (cardio en krachttraining). Mijn bmi is heel goed maar mijn enige probleem is ook nog mijn buik. Ik krijg het vet er niet af en alhoewel ik 68kg weeg en 1,76cm groot ben (dus vrij slank) heb ik toch nog een vetpercentage van 33%, wat ik superveel vind en dat vet hoopt zich vooral op in de buikstreek. Nog interessante tips?

Nancy

Een misbruik melden
Avatar

Ree. heeft gereageerd op 28/05/2013 - 18:27

Hallo Nancy,

33% lijkt me inderdaad nog hoog voor wat je allemaal doet. Volgens 'het boekje' zou jij op max. 24% moeten zitten). Wat voor cardio doe jij?

Ben zelf ook 2 jaar bezig met cardio en krachttraining, en ik heb nu moeite met... bijkomen (spiermassa toch). Het zal de aard van het beestje zijn; zo heeft ieder zijn eigen strijd.

Mijn "oude" cardio heb ik intussen wel opzij gezet (45 minuten tot 1 uur crosstrainer, hometrainer, joggen enz...). Die namen veel tijd in beslag en leverden minder op dan de wijzigingen in mijn voedingspatroon.

Wat ik nu doe is veel heftiger, maar levert betere resultaten op in slechts 15 tot 20 minuten. Het zijn oefeningen in de stijl van die "Insanity" workouts (van de TV-reklame, buiten de zendtijd op VT4 denk ik) zonder toestellen.

Het principe is dat je een aantal oefeningen heftig doet (1 oefening duurt 45 seconden, met slechts 15 seconden rust ertussen, en elke oefening 8 keer doen. Doe 3 à 4 oefeningen per trainingsdag). Je moet het fysiek wel aankunnen, want je bent constant buiten adem. Eigenlijk te vergelijken met intervaltraining, maar in hogere versnelling).

De grote kracht van dit soort workout, is dat het je lichaam een lange "naverbranding" geeft. Je metabolisme draait nog ongemerkt vele uren later op een hoger niveau (tot 24 uur, na 20 minuten van dit soort cardio). Traditionele "langzame" cardio doet dat niet.

Trouwens, na ongeveer 1 uur trainen (of het nu cardio is of krachttraining, begint je lichaam cortisol af te geven. Dit hormoon 'verbrandt' de spieren. Dus zelfs bij je krachttraining zou ik aanraden: hou het op 45 minuten. Als je nu ook je krachttraining compacter maakt (kortere rusttijden), dan ga je ook hier van dat naverbrandingsefffect genieten.

Nog voedingstips:

Maté thee, een vijftal koppen per dag.

Vlak na het opstaan twee grote glazen water drinken: je calorieverbranding komt op gang zonder dat je iets gegeten hebt. Ontbijt pas een uur later.

Blijf genoeg proteïnen eten. Je wil alleen je vet kwijt, niet je spieren...

Een misbruik melden
Avatar

Nance heeft gereageerd op 31/05/2013 - 17:35

beste Ree,

Ik ga 2x per week naar de fitness waar ik eerst een 20 minuten oefeningen doe op de trilplaat (heeft wel effect voor de stevigheid van mijn benen) daarna doe ik 20 minuten miha cirkel, ik weet niet of je dit kent maar dat is een cirkel met toestellen die al  je spiergroepen trainen. Daarna nog een 45 à 55 minuten op de crosstrainer of loopband. In het weekend ga ik dan nog 1x 50 minuten joggen. Meer trainen is echt niet mogelijk gezien ik vrij lange werkdagen heb en het moet ook nog leefbaar blijven hé.

Ik heb de oefeningen van isanity al gezien op tv en dat lijkt me inderdaad heftig. Heb je die dvd's of kan je de oefeningen ergens op internet vinden?

Alvast dank voor je reactie,

Groeten

 

Een misbruik melden
Avatar

Ree. heeft gereageerd op 31/05/2013 - 18:54

Hallo Nancy,

meer trainen hoef je niet te doen. Integendeel: het is de bedoeling dat je je trainingstijd zelfs halveert. Als ik alles samen optel ben je zo'n uur en drie kwartier bezig in de gym. Je kan hetzelfde of meer bereiken met HIIT (High Intensity Interval Training), zoals het heet. "insanity" past dit ook toe. 20 minuten per training, of mettertijd 30, en dit 3 keer per week. Meer is niet nodig. De sleutel van die training is dat je continu een hartslag van 85% of met momenten wat meer hebt. Dat geeft net die naverbranding, en houdt je hormonen en insulinespiegel in balans. Ook geen speciaal dieet (enkel zien dat je voldoende proteïnen eet).

Ik heb die Insanity DVD's op mijn computer, (van een website voor betalende leden) maar zou wel moeten uitzoeken hoe die door te sturen (met WeTransfer kan je maar 2 Gb tegelijk doorsturen, en de meeste van de 7 zijn groter).

Hier een voorbeeldje van een recente Australische studie onder 45 obese vrouwen:

groep A deed intervaltraining op een speciale fiets, 8 seconden hard fietsen, gevolgd door 12 seconden recovery. Dit gedurende 20 minuten.

Groep B deed de gewone fat burning cardio (60-70% zone), gedurende 40 minuten.

Beide groepen werden gedurende 15 weken gevolgd, en het resultaat was dat groep A merkelijk vetverlies had, terwijl de testpersonen van groep B helemaal niets verloren.

Dit soort studie heb ik al meermaals gelezen. De standaard cardio zoals die overal toegepast werkt gewoon niet. Dit is nog een idee van de jaren '50.

Begin al eens met je MIHA cirkel heftiger te doen: 10 reps op je maximaal gewicht, gevolgd door 10 met een licht gewichtje (dit is je 'rustpauze'). 45 seconden uitrusten tussen 2 toestellen.

Loopband, fiets of crosstrainer: ongeveer zoals in die studie: 15 seconden sprinten, dan 15 seconden wandelen... Je HIIT-oefeningen kan je zelfs thuis doen. En joggen is goed om in de buitenlucht te zijn, maar niet voor de billen. Trilplaat? tijdverlies.

Groetjes, Ree

Een misbruik melden
Avatar

Nance heeft gereageerd op 01/06/2013 - 11:15

Beste Ree, ik zal je raad zeker opvolgen, er moet iets veranderen want als er geen resultaat meer is wordt het lastig om de trainingen vol te houden. Ik heb thuis een spinning fiets dus daar kan ik vandaag al mee starten.

Groetjes en nogmaals bedankt, Nancy

Een misbruik melden
Avatar

Helpendehand heeft gereageerd op 15/06/2013 - 09:47

Hallo Nancy,

Je kan daar dus altijd meer advies vragen. Beschouw het als een ondersteuning in het proces. Het is de combinatie van maatregelen die tot resultaat kan leiden: bewegen - aanpassen voedingspatroon (niet extreem!) - lichaamsfuncties ondersteunen met natuurlijke stoffen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes, Kees 

Een misbruik melden
Avatar

Ree. heeft gereageerd op 15/06/2013 - 14:37

Oh ja, nog 1 ding vergeten:

wat je MIHA cirkel in de gym, en spinning betreft: de volgorde is hier zeer belangrijk. Doe eerst je MIHA cirkel (45 minuten). Eens die gedaan is, zijn de reserves in je bloed ook op. Het is nu het moment om nog een 15-tal minuten stevige cardio te doen (zoals spinning). Omdat je reserves op zijn, is dit nu je 'gouden' kwartiertje, want vanaf dit punt ga je echt vet verbranden.

Succes

Een misbruik melden
Charter van het forum

Een misbruik melden